Actis-rapport: Big cannabis- fremveksten av en ny industri

Actis publiserte i desember rapporten Big cannabis – fremveksten av en ny industri.

 

Selv om fenomenet Big cannabis nok ikke eksisterer ennå, argumenterer rapporten for at konturene kan skimtes. Den tar for seg relevante utviklingstrekk og drøfter disse opp mot erfaringene fra tobakks- og alkoholindustrien.

Blant temaene som analyseres er industrien som politisk aktør, produktutvikling, pris og avgifter samt markedsføring.

 

 

Bare i løpet av de siste årene har vi sett interessante, men kanskje ikke overraskende endringer. Det er opprettet egne reklamebyråer som spesialiserer seg på cannabisprodukter, agenter sørger for å plassere produktene i populære TV-programmer, det er opprettet bransjeorganisasjoner, lobbyvirksomheter og investeringsfond. Det er etablert merkevarer med profilerte talspersoner, og økonomiutdannede cannabisentreprenører – «ganjaprenører» – har fattet interesse for fortjenestemulighetene i et voksende marked.