Den nye rusreformen – overlegent bedre enn den forrige

 

Av Dag Endal, redaktør for narkotikapolitikk.no

Regjeringen har lagt fram sin alternative rusreform med vekt på forebygging og behandling. Den inneholder 75 tiltak, sa helseminister Vestre på pressekonferansen. Interessant å notere at både Dagsavisen og Dagbladet har balanserte kommentar.

Men opposisjonen hyler. De slakter dokumentet med ord som «mageplask», «strafferegime», «innholdsløs», «flause», «katastrofe» og det som verre er. Her brukes skjellsordene for å dekke over at regjeringens nye dokument har kvaliteter langt utover det som den forrige rusreformen hadde; en reform som de samme kritikerne har brukt tre år på å skamrose.

Jeg har ikke grunnlag her og nå til å vurdere hvert av de 75 tiltakene; om de er gode nok, om de er mange nok og om de er de eneste riktige. Men jeg bidrar gjerne til en realitetsorientering om forskjellen på de to rusreformforslagene. Så kan den politiske debatten, i og utenfor Stortinget, sikkert bidra til at regjeringens forslag også blir enda noen hakk bedre.

Rusreformen til [Støre-regjeringen] er lansert med et klart og overordnet mål: Forbruket av rusmidler skal holdes så lavt som mulig. Solberg-regjeringens reform var ikke i nærheten av en slik tilnærming.


Mål: Holde bruken lav

Rusreformen til regjeringen (RR2, for enkelhets skyld) er lansert med et klart og overordnet mål: Forbruket av rusmidler skal holdes så lavt som mulig. Dette samsvarer med det som er «rusfeltets grunnlov»; sammenhengen mellom tilgjengelighet, forbruksnivå og omfanget på skadene. Solberg-regjeringens reform (RR1) var ikke i nærheten av en slik tilnærming. Den ville antakelige bidra til økt aksept og forbruk blant yngre.

Den nye reformen tar opp seks store handlingsområder; bedre helsehjelp, bedre forebygging, innsats mot overdoser, pårørendeperspektivet i tillegg til bruker/pasient-perspektivet, bedre oppfølgings- og behandlingstilbud og utvikling av kunnskap om rusproblemet. Solberg-regjeringens reformforslag var ikke i nærheten av dette ambisjonsnivået!


Pårørendeperspektivet løftes frem

Det er en stor vinning for rusdebatten at RR2 nå løfter opp pårørendeperspektivet. Det vil si fokus på alle som lider rundt en rusmisbruker. Om 1.000 rusavhengige lider, er det kanskje 5.000 eller 10.000 pårørende som også lider, uforskyldt. Disse fortjener også samfunnets oppmerksomhet og hjelp. RR1 fokuserte bare på de 1.000, regjeringens inkluderer nå også de 10.000 andre.

Regjeringens rusreform adresserer hele bredden av rusproblemet. Det vil si at den inkluderer alkoholproblemet, ikke bare bruken av illegale stoffer. Dette var ikke RR1 i nærheten av.

Regjeringen lanserer en forebyggings- og behandlingsreform. Dette tilsier ambisjoner om å ta tak i problemer før de oppstår, og har de oppstått, skal de skadelidende hjelpes ut av problemene tidligst mulig. RR1 fokuserte ganske ensidig på skadereduksjon, det vil si å sette inn hjelp først når problemene er akutte og langtkomne.

[Støre-regjeringens rusreform] løfter opp pårørendeperspektivet. Om 1.000 rusavhengige lider, er det kanskje 5.000 eller 10.000 pårørende som også lider, uforskyldt. Disse fortjener også samfunnets oppmerksomhet og hjelp.

 

Reformen vektlegger forebygging i hele sin bredde

Forebygging er effektivt, humant og billig. Norge har en særstilling internasjonalt ved at vi har bidratt til å utvikle FNs kunnskapsgrunnlag om effektiv forebygging, basert på det gode arbeidet som vi driver på dette området i norske lokalsamfunn. Men i forebyggende arbeid kan man aldri hvile, selv om man har laurbær å hvile på! Vårt forebyggende arbeid kan styrkes på mange måter. Dette har regjeringen ambisjon om, og forebygging drøftes i hele sin bredde i stortingsmeldinga. Det forrige reformforslaget brydde seg ikke om slikt.

Den nye reformen viderefører den tilnærmingen som Norge har hatt gjennom lang tid; en folkehelsetilnærming. Den har vært ledende siden midten av 1800-tallet, med noen pauser på 50- og 60-tallet. Det vil si fokus på hele bredden av problemet, like mye på de yngste som de tyngste. Den bygger på at de største gevinstene hentes ved tiltak mot hele befolkningen for å holde rusforbruket nede. Og med innsats langs hele tiltakskjeden; forebygging, tidlig innsats, behandling, ettervern, rehabilitering og skadereduksjon. Dette er et ambisjonsnivå langt utover det som RR1 la opp til som var ensidig fokusert på skadereduksjon.

 

Solberg-regjeringens forslag en helsereform uten helseinnhold

Den forrige reformen ble lansert med navnet «Fra straff til hjelp». Det var å slå inn åpne dører. Helsehjelp til rusavhengige har vært en viktig del av ruspolitikken i flere tiår allerede. Vi har bygd ut et omfattende hjelpeapparat der alle som vil kan få hjelp, basert på pasientrettigheter, ansvarsgrupper, individuell plan og flere andre nyvinninger. Den forrige reformen viste seg å være en helsereform uten helseinnhold. Ingen nye tiltak, ingen nye penger, ingen nye planer. Mandatet sa at reformen ikke skulle ha økonomiske konsekvenser.

Det forrige reformforslaget har i flere år blitt hardt markedsført som løsning på overdoseproblemet i Norge. Dette er misbruk av overdosetallene. Det viste seg at reformforslaget fra Solberg-regjeringen ikke inneholdt noe som helst nytt som kunne forebygge overdoser. Bare henvisninger til problemet og det som allerede ligger i overdosestrategiene. Det er bare å kjøre et søk på «overdose» i dokumentene om man vil sjekke.

AP/SP-reformen har derimot et omfattende kapittel om forebygging av overdoser som tar inn over seg at overdoseproblemet endrer karakter raskt. Det jobbes med en ny og annerledes overdosestrategi som til og med skal sørge for at alle sider av problemet blir adressert; overdoser av illegale rusmidler, av medikamenter som er en økende utfordring og overdoser av alkohol som alltid har vært et stort, men ignorert problem. Bra grep!

Med andre ord; AP/SP-reformen løfter rusdebatten skyhøyt over det som Solberg-regjeringen la opp til.

 

Rusbehandlingsinstitusjonene må reddes

Men malurten i begeret er at det nye reformforslaget kommer samtidig med at 400 viktige døgnplasser i behandlingsapparatet står i fare for å bli nedlagt. På tross av den nye rusreformen, ikke som en konsekvens av. Dette er en sak som må løses veldig raskt. Mens det nye reformforslaget skal males sakte gjennom den politiske kverna, må noen sørge for at viktige institusjoner Solliakollektivet, Tyrili, Kvinnekollektivet Arken og tilsvarende institusjoner overlever.

Vårt forebyggende arbeid kan styrkes på mange måter. Dette har regjeringen ambisjon om, og forebygging drøftes i hele sin bredde i stortingsmeldinga. Det forrige reformforslaget brydde seg ikke om slikt.