“Jeg vil ikke ha et samfunn der datteren min tar amfetamin for å få en sekser på eskamen” skrev lege Anders Danielsen Lie i en mye delt kronikk på Aftenposten forleden.
En annen lege, Dr. Kevin Wandler, som er en fremtredende ekspert på rusavhengighet i USA, skriver i dette innlegget på lifezette.com om hvordan prestasjonsfremmende, amfetaminbaserte medisiner nå følger studentene ut i arbeidslivet.
Det dreier seg for eksempel om et preparat som Adderall (amfetamin og dextroamfetamin) som med lave doseringer benyttes i behandlingen av ADHD.
Preparatet har blitt populært blant studenter som et “studiedop” som gjør at en kan legge inn lengre økter når en skriver oppgaver eller leser til eksamen.
Denne bruken, som minner om hvordan doping brukes i idretten, følger nå studentene inn i arbeidslivet ifølge Dr. Wandler – ikke bare for å kunne jobbe hardere, men for å kunne holde følge med andre kolleger som bruker tilsvarende stoffer.
“Advokater bruker stoffet for å kunne fakturere flere timer til klientene i kampen om å bli partner, og journalister bruker det for å nå deadlines. Og for mange er det legen som er dealeren”.
15% av amerikanske ungdommer har fått diagnosen ADHD innen de går ut high school. I andre kulturer ser man en tilsvarende andel på rundt 5%. Dr. Keith Conners, kjent som opphavsmannen til ADHD-diagnosen, har advart mot at feildiagnostisering av ADHD er «en nasjonal katastrofe av farlige proporsjoner”.
For de som ikke allerede har en slik diagnose, er den ikke vanskelig å få ved å krysse av på de rette svarene på Conners-testen, ifølge Dr. Wandler. Andre kjøper pillene gjennom venner eller dealere.
Adderall er et schedule II-substans, som betyr at det har anerkjent medisinsk bruk, men at det har høy fare for misbruk og avhengighet. 10% av ungdom og unge voksne som misbruker stoffet utvikler avhengighet, ifølge artikkelforfatteren.